We zien het steeds vaker: vrouwen die na hun bevalling erachter komen: ‘er klopt iets niet’, ‘het is niet zo gelijkwaardig als ik van te voren dacht.’ Als je er eenmaal achter komt dat er nog een hoop scheef is in het nieuwe moederschap, (denk aan te kort verlof, scheve verdeling thuis, zwangerschapsdiscriminatie, geen support op de werkvloer, missende kolfruimte, geen vervanging en ga zo maar door) kan het zijn dat je iets wilt veranderen: al is het niet meer voor jezelf, dan voor de moeders en vaders na jou.
Steeds meer vrouwen voelen dan ook de urgentie om het thema aan te kaarten binnen hun organisatie. Maar hoe kaart je dit thema aan zonder het idee te scheppen dat jij het niet redt? Of om als moedertje of klager te boek te staan?
Mom Inc. geeft jou 7 tips om een verandering in te zetten binnen jouw bedrijf:
1. Cijfers helpen jou in je standpunt.
Zoek op wat voor jou relevant is. Bijvoorbeeld over onvrede bij de terugkeer naar werk na verlof (60%), de uitval na verlof (29%) en de stress cijfers onder moeders met jonge kinderen (30% ervaart hoge stress). Door deze cijfers te kennen en te gebruiken in een gesprek haal je het probleem weg bij jouw persoonlijke ervaring en maak je het een breder probleem
2. Samen sta je sterker
Ga het gesprek aan binnen jouw organisatie. Praat met andere collega’s met kinderen. Vraag naar hun ervaring en wat ze nodig zouden hebben gehad. Vraag naar voorbeelden, verhalen en behoeftes. Zo verzamel je een mooi beeld van wat er binnen jouw organisatie leeft én je maakt anderen ook bewust van hun ervaringen.
3. Denk in oplossingen
Een manager heeft er weinig aan als zij of hij alleen maar hoort wat er niet goed gaat. Veel krachtiger is het om voorstellen te doen waar de organisatie beter van wordt. Maak duidelijk wat de winst is, wat er kan verbeteren en hoe je dat kan bereiken. Bijvoorbeeld: een terugkeerprogramma introduceren,een brainstormsessie houden, een kolfruimte maken in die ruimte die nu niet gebruikt wordt, de vergadering verzetten naar 16.00 uur in plaats van 17.00 uur.
4. Zoek goede voorbeelden.
Wij mogen al met verschillende bedrijven werken die wel goed bezig zijn om oudersvriendelijke werkgevers te zijn. We merken dat het ‘besmettelijk’ is. Als een groot bedrijf zich hiervoor inzet is het voor andere bedrijven aantrekkelijker of logischer om ook mee te doen.
5. Heb geduld en een lange adem.
Verandering gaat niet over één nacht ijs. Dat hebben we nu zelf heel regelmatig ervaren. Soms moet een kwartje 10 keer rollen voor het valt. Hou vol en heb vertrouwen dat jouw moeite effect zal hebben.
6. Vraag hulp van een Expert
Vraag hulp van een organisatie die kan helpen om het gesprek goed aan te gaan, met kennis van de fase, de doelgroep en van de bedrijfsmatige kant. Een expert maakt dingen die jij allang weet aannemelijk voor jouw werkgever. Daarnaast: vreemde ogen dwingen. Mom Inc. verzorgt sessies en trainingen om bedrijven te helpen oudersvriendelijker te worden. Neem contact met ons op als je denkt dat we jouw bedrijf kunnen helpen.
7. Onhaalbaar? Ga weg!
Zit je echt op een plek met een beleid uit de jaren 50? Kijk dan of je nog wel op je plek zit. De weg naar burn-out wordt kort als je blijft trekken aan een dood paard. Het is dan als laatste daad van verzet goed om in je exit gesprek aan te geven wat de reden van je vertrek is. Dat is voor het bedrijf leerzaam en jij bent je ei (een beetje) kwijt.
Het is momenteel een ‘werknemersmarkt’. Werkgevers zijn hierdoor meer gefocust op het binnenhouden en gezond houden van hun medewerkers. Een mooie kans om een cultuurverandering in te zetten en van alle bedrijven Oudersvriendelijke organisaties te maken!
Wil je ons spreken over gezinsvriendelijk werkgeverschap? We kijken er naar uit.
Benieuwd hoe Parents Inc. jouw organisatie kan helpen transformeren naar gezinsvriendelijk werkgeverschap? Plan een vrijblijvend informatiegesprek en ontdek de mogelijkheden.